БАРОКО
та галантне
Детальна та захоплююча розповiдь про музичне мистецтво, з метою занурення у свiт бароко.
Що таке бароко?
8
Слово бароко прийшло з португальської мови та означає «перлина неправильної форми», а з італійської - «дивний».

Початок XIV століття - кінець XVIII століття.


Хронологічні рамки епохи
Вокальна музика взяла верх над інструментальною та захопила владу в творчості композиторів та серцях слухачів.Музичні інструменти почали об'єднуватись за певними стандартами та створили оркестр. З'явилась велика кількість жанрів, та панівним став грандіозний, величний та неперевершений КОНЦЕРТ.


Основні особливості
музичного мистецтва епохи
Перш за все, музика бароко не могла обiйтись без власного iнструментарiю.
Перлиною музичного мистецтва того часу стали незвичнi iнструменти для сучасностi
орган
клавесин
віола
мандоліна
клавікорд
ВИДАТНІ ОСОБИСТОСТІ ЕПОХИ
Жан Батист Люллі (1632-1687)


Композитор, скрипаль, танцюрист, диригент. Родом з Флоренції, але з підліткового віку проживав та творив в Франції, завдяки чому став представником французської музичної культури. Творець національної опери.Співпрацював з лібретистами - Мольєром та Філіпом Кіно.Був улюбленцем короля Людовіка XIV, котрий регулярно підтримував та відвідував прем'єри Люллі.

Всього в творчому доробку композитора - 14 опер,
6 балетів та 9 комедій, серед яких «Міщанин-шляхтич» (1670), «Психея» (1678), «Персей» (1682), «Роланд» (1685) та опера «Фаєтон» (1683), яку рекомендуємо до прослуховування.




Клаудіо Монтеверді (1567-1643)



Композитор, один з творців жанру опери та майстер мадригалу.

Родом з Кремону, став визначним італійським композитором епохи бароко. За професією був капельмейстером та згодом прийняв сан священника.

Найвидатнішим його твором стала опера «Коронація Поппеї» (1642)


Арканджело Кореллі (1653-1713)


Композитор, скрипаль.

Родом з Фузіньяно в нижній Романьї, став засновником італійської скрипкової школи. До самої смерті служив капельместером у багатих меценатів.

За життя отримав прізвисько Аркомеліо Ерімантео. Аркомеліо - «смичок, який співає», Ерімантео - «Олімп». Тобто «Смичок, який співає, Олімпієць», що стало найвищою оцінкою творчості майстра.

Творчість Кореллі має основу народних жанрів, особливо танцювальних. Композитор видав 6 збірок сонат, та найпопулярнішою стала «Concerti grossi»

Дитрих Букстехуде (1637-1707)


Композитор, органіст.

Родом з Данії, композитор сформувався в Німеччині та став одним з найяскравіших представників північнонімецької органної школи.

Під сильним впливом нідерладської композиторської та органної школи сформував особистий стиль, в котрому відбулось поєднання італійського, німецького та власне нідерландського.

Писав твори різних жанрів, до прикладу - скрипічні сонати, п'єси для клавесина, світська вокальна музика, духовні кантати. Та найважливішим в доробку автора є органна творчість: прелюдіі, фуги, токати та хоральні обробки

Алессандро Скарлатті (1660-1725)
Композитор, клавесиніст, арфіст, співак.

Родом з Палермо, став засновником неополітанської оперної школи.

За професією був капельмейстером.

В творчому здобутку автора: понад 100 опер, 200 мес, 500 кантат, 7 ораторій та безлів вокальних творів.
Доменіко Скарлатті (1685-1757)

Композитор, клавесиніст.

Син Аллесандро Скарлатті, спадковий музикант. Родом з Неаполю, не дивлячись на те що творив в епоху бароко, став передвісником класицизму.

Написав більше 500 сонат з одно- або двочастинною формою. Творчість Скарлатті стала значною у подальшому розвитку жанру сонат та вплинула на багатьох композиторів.
Антоніо Вівальді (1678-1741)
Композитор, скрипаль-віртуоз, диригент.

Родом з Венеції, став одним з основних представників музичного мистецтва епохи бароко. В своєму житті з професією музиканта поєднував призвання священицького служіння. Створив 90 опер, 517 концертів та більше 100 сонат для різних інструментів.

Самим вагомим в творчості став цикл з 12 скрипічних концертів «Пори року»
Йоган Себастьян Бах (1685-1750)
Композитор, органіст, клавесиніст, скрипаль.

Родом з Айзенаху, став одним з найвідоміших композиторів епохи бароко та найвидатніших композиторів світу.

Створив понад 1000 музикальних творів майже у всіх відомих на той час жанрах, окрім опери. Натомість писав ораторії, магніфікати та пасіони.

Найвагомішою в творчому доробку є збірка клавірних п'єс «Добре темперовний клавір». Збірка складається з 2 томів, які включають по 24 парі прелюдій та фуг, котрі охоплюють всі мажорні та мінорні тональності.
Георг Фрідріх Гендель (1685-1759)
Композитор, органіст, клавесиніст.

Родом з Галле, згодом переїхав до Британії та став німецько-британським композитором. Вивчав богослів'я та право, але на життя заробляв музичною творчістю.

Створив 40 опер, 32 ораторії, органні концерта, церковні хорали та твори камерної вокальної та інструментальної музики.
Українське музичне мистецтво епохи бароко отримало свій розквіт значно пізніше в середині XVIII - першій половині XIX століть. Значно вплинуло на становлення церковної музики в православному християнстві.
Провідним жанром епохи став партесний спів - багатоголосся.


Максим Березовський (1745-1777)
Композитор, диригент, співак.

Родом з Глухова, здобув вищу освіту в Києва-Могилянській академії та став одним з найвизначніших українських композиторів епохи бароко. Навчався у Болонській філармонічній академіх та брав уроки у відомого композитора Джованні Батіста Мартіні.

Створив єдину оперу «Демофонт», сонату для скрипки і чембало, Симфонію «До мажор». Але основним в доробку композиора є духовна музика: літургія, причасні вірші, хлабні пісні та ряд концетів.
Дмитро Бортнянський (1751-1825)
Композитор, співак, диригент.

Родом з Глухова, навчався протягом десяти років в різних містах Італії: Венеція, Болонья, Рим, Неаполь.

Плодовитий композитор створив 6 опер, 59 хорових концертів, 29 літургійний співів, триголосну літургію, духовні твори для жіночого хору та багато інших
Артемій Ведель
(достовірно невідомо - 1808)

Композитор, диригент, співак, скрипаль.

Родом з Києва, здобув філософську освіту в
Києво-Могилянській академії.

Створив 31 хоровий концерт, 6 тріо, 2 літургії Іоана Златоустого, Всеношку та один світський кант.
РОКОКО
так, той, що галантний
Що таке рококо?
8
Рококо означає «каприз», та загалом виправдовує свою назву. Зароджуючись в рамках вишуканої епохи бароко, рококо захотіло бути ще більш грайливим, чутливим та галантним.

Стиль, що панував в Європі в другій половині XVIII століття та прийшов до України вже в 1760-1770х роках.



Хронологічні рамки епохи
Особливості в музиці мали таке саме вираження, як і в інших видах мистецтва - велика кількість звукових прикрас, постійно змінювана мелодія. Найпопулярнішим інструментом став клавесин, а основними жанрами стали ОПЕРА та БАЛЕТ.



Основні особливості
музичного мистецтва епохи
Франсуа Куперен (1668-1733)



Композитор, органіст, клавесиніст.

Родом з Парижу, спадковий музикант з відомої династії Куперенів.

Створив більш ніж 250 п'єс для клавесину, котрим давав програмні заголовки, інструментальні ансамблі, дві органні меси та три Tenebrae.
Жан-Філіп Рамо (1683-1764)



Композиор, органіст, скрипаль, теоретик.

Родом з Діжону, спадковий музикант.

Створив 3 латинських мотети, п'єси для клавесину, п'ять концертів для клавесина, скрипки та віоли да гамба, сім кантат та багато іншого. Також композитор був відомим теоретиком та написав велику кількість музичних трактатів, зокрему «Трактар про гармонію, зведено до її природних початків»
Епоха бароко була чутливою, емоційною та надзвичайно драматичною. Все що ми бачимо та чуємо має почуття та змушує нас співпереживати герою. Динаміка, масштабність та вишукана людяність так легко підказують нам,
що ми насолоджуємось тим самим бароко.


Підіб'‎ємо підсумки?
Ок.
Якщо ви ще тут,
вам вкрай необхідно знати, що цей сайт був цілком виповнений ученицею
11-А класу Орловою Алісою, текст підготувала Марухнич Марина Іванівна.
Проект виконаний у рамках курсу "Мистецтво" за підтрімкою
учениць 11-го класу.
ДЯКУЄМО ЗА ВАШУ УВАГУ
Made on
Tilda